„Strojna w zieleń poprzez Ziemię idzie wiosna…”- śpiewali uczniowie klasy 1b wraz z wychowawczynią, w trakcie realizacji projektu edukacyjnego „Tropimy ślady wiosny”, którego celem było rozwijanie u dzieci zainteresowań przyrodniczych, poznawanie zjawisk występujących wczesną wiosną, zachęcanie do aktywnego obserwowania przyrody, wyrabianie nawyków proekologicznych oraz poznawanie różnych form dokumentowania działań. Projekt realizowany był w dniach 1 – 21 marca br.
W ramach realizacji projektu wykonano następujące zadania:
- Założenie wiosennego kącika- hodowla roślin.
- Obejrzenie filmów edukacyjno – przyrodniczych o wiośnie.
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych i ich dokumentowanie w formie prac plastycznych.
- Przygotowanie gazetki tematycznej.
- Nauka piosenek o wiośnie.
- Twórcza działalność artystyczna: prace przestrzenne z wykorzystaniem różnych materiałów plastycznych.
- Przygotowanie ekologicznej marzanny.
- Rozwiązywanie testu przyrodniczego dla dzieci.
- „ZIELONO NAM”- obchody pierwszego dnia wiosny, podsumowanie projektu.
Dzieci pracowały w grupach zadaniowych, zbierały informacje o pierwszych ptakach zwiastujących nadejście wiosny, o owadach i ich wpływie na naturalne środowisko, o roślinach i kwiatach. Uczniowie prowadzili obserwacje wzrostu roślin posadzonych i zasianych w wiosennym kąciku przyrodniczym.
Wszystkie swoje spostrzeżenia dokumentowali w formie prac plastycznych i krótkich notatek , które prezentowali na forum klasy. Na podstawie zgromadzonych materiałów wykonano gazetkę o wiośnie.
Realizacja zagadnień projektu odbywała się także poprzez zajęcia tematyczne, podczas których uczniowie poszerzali swoją wiedzę. Dzieci obejrzały filmy edukacyjno – przyrodnicze o wiośnie. Nauczyły się śpiewać dwie piosenki o tematyczne. Uczniowie wykonali prace przestrzenne: tulipany, żabki i ślimaki z wykorzystaniem różnych materiałów plastycznych oraz makulatury. Dzieci zrobiły także ekologiczną marzannę – symbol odchodzącej zimy.
Zwieńczeniem projektu „Tropimy ślady wiosny ” było rozwiązywanie przez dzieci krótkiego testu przyrodniczego. Najwięcej punktów uzyskała Gabrysia L., która została Mistrzynią Wiedzy o Wiośnie.
Wszystkie działania przyniosły zamierzone efekty. Uczniowie zostali nagrodzeni za swoją pracę i zaangażowanie. Rodzice obejrzeli prace dzieci na zebraniu wywiadowczym.
Działania te były także ekozadaniem modułu II: „Przyroda wokół nas” i świetnie wpisały się w realizowany ogólnopolski projekt ekologiczny „Z ekologią na TY”.