Miłość jest jednym z najstarszych i najważniejszych tematów literackich, które pojawiają się w tekstach kultury, zarówno klasycznych, jak i współczesnych. Niezwykle ważną rolę w wyrażaniu miłości w języku pełnią frazeologizmy – ustalone połączenia wyrazowe, które mają specyficzne, nie dosłowne znaczenie. Podczas omówienia lektury „Jesienna miłość” zwróciliśmy też uwagę na pracę ze słownikiem w wersji papierowej. Użycie słowników frazeologicznych podczas lekcji języka polskiego w klasie 7 pomogło uczniom zrozumieć, w jaki sposób język odzwierciedla nasze uczucia i myśli w kontekście miłości. Lekcję rozpoczęliśmy od krótkiej rozmowy o miłości – czym ona jest, jak ją rozumiemy i w jaki sposób możemy ją wyrażać, by wprowadzić następnie uczniów w temat frazeologizmów, wyjaśniając, że są to wyrażenia, których znaczenie nie wynika dosłownie z znaczenia poszczególnych słów. Frazeologizmy są często stosowane w literaturze, by w sposób barwny i poetycki wyrażać uczucia, w tym także miłość. Wspólnie przytaczamy najbardziej popularne:
- Być zakochanym po uszy – wyraża głębokie, intensywne uczucie miłości.
- Mieć motyle w brzuchu – oznacza uczucie podekscytowania, które towarzyszy zakochaniu.
- Zakochać się po uszy – być bardzo zakochanym.
- Wpaść w sidła miłości – zostać uwikłanym w miłosne uczucie, czasem w sposób niezamierzony.
- Z miłości do kogoś – robić coś z miłości, na przykład, poświęcać się dla kogoś.
- Mieć serce na dłoni – być otwartym, szczerym, gotowym do wyrażania swoich uczuć.
Aby lepiej zrozumieć, czym są frazeologizmy i jak działają w praktyce, uczniowie zostają podzieleni na grupy, każda z nich otrzymuje słownik frazeologiczny. Zadaniem uczniów jest odnalezienie i omówienie frazeologizmów związanych z miłością. Mogą to być wyrażenia dotyczące zarówno romantycznej miłości, jak i innych rodzajów miłości, np. miłości do rodziny czy przyjaźni. Na zakończenie uczniowie otrzymali za zadanie stworzyć własne zdania lub krótkie teksty, w których wykorzystają frazeologizmy dotyczące miłości.