Uczniowie klasy 4a mieli okazję wziąć udział w wyjątkowej lekcji bibliotecznej, która odbyła się w nietypowym miejscu – na szkolnych schodach. Ta kreatywna lekcja języka polskiego, na którą przybyli wraz z panią Olgą Juras, miała na celu przybliżenie uczniom tajników katalogowania książek oraz ukazanie, jak ważną rolę pełni systematyczność i porządek
w każdej bibliotece oraz ile istotnych informacji można dowiedzieć się o danej książce na podstawie jej karty katalogowej. Choć biblioteka kojarzy się głównie z cichymi kącikami do czytania, na tej lekcji uczniowie mieli okazję zobaczyć, że w bibliotece nie brakuje także ruchu i emocji! Lekcja rozpoczęła się typowo. Pani Joasia bibliotekarka zaprezentowała uczestnikom zajęć katalog alfabetyczny i rzeczowy – wykorzystując do tego skrzyneczki informacyjne. Opowiedziała o żmudnym procesie katalogowania książek, który pozwala na porządkowanie publikacji w bibliotece według określonych zasad. Dzięki temu każda książka ma swoje miejsce, a odwiedzający bibliotekę mogą łatwo znaleźć to, czego szukają. Uczniowie dowiedzieli się, że książki w bibliotece są klasyfikowane na różne kategorie – literaturę dziecięcą, przyrodniczą, podręczniki, beletrystykę i wiele innych. Każda z tych kategorii ma swoje miejsce w bibliotecznej przestrzeni, a do pomocy w tym wszystkim używa się specjalnego systemu katalogowania. Na lekcji uczniowie poznali również istotne pojęcia, takie jak: system Deweya i katalog alfabetyczny, nr ISBN, itp., które stanowią podstawę organizacji książek w każdej bibliotece. Dzięki tym systemom możliwe jest szybkie i łatwe odnalezienie książki, niezależnie od tego, czy szukamy konkretnego tytułu, czy książek o określonej tematyce. Następnie zajęcia przeniosły się na szkolne schody, gdzie uczniowie samodzielnie tworzyli kartę wypożyczonej książki. Schody stały się przestrzenią, gdzie każdy krok przybliżał uczniów do zrozumienia, jak książki są porządkowane i katalogowane w bibliotece. Zajęcia na schodach to przede wszystkim nauka przez zabawę. Uczniowie klasy 4a mieli szansę na praktyczne zastosowanie teorii katalogowania. Poprawność wykonanych kart sprawdziła bibliotekarka. Lekcja na schodach była dla uczniów świetnym doświadczeniem, które nie tylko pozwoliło im zrozumieć, jak działa system katalogowania w bibliotece. Dzieci, pełne wrażeń, z pewnością spojrzą na bibliotekę z nową perspektywą – nie tylko jako na miejsce, w którym można wypożyczać książki, ale również jako na przestrzeń pełną porządku i systemu, który ułatwia korzystanie z jej zasobów. Z niecierpliwością czekamy na kolejne kreatywne lekcje biblioteczne, które uczynią naukę jeszcze bardziej fascynującą!