„KATARYNKA” OCZAMI WYOBRAŹNI. ILUSTRACJE DO PRZECZYTANEJ LEKTURY – ZADANIE Z PROJEKTU „CZYTANIE NA DYWANIE” W RAMACH NPRCZ 2025

W klasie 6b Szkoły Podstawowej w Radgoszczy lekcja języka polskiego nabrała niezwykle kreatywnego wymiaru. Zanim uczniowie przystąpili do tradycyjnego omawiania lektury Katarynka Bolesława Prusa, zostali zaproszeni do wyjątkowego zadania — stworzenia ilustracji na podstawie własnych wyobrażeń o utworze, który samodzielnie przeczytali. Zamiast rozpoczynać od analizy tekstu, pani Olga Juras zaproponowała uczniom twórczą zabawę: na podstawie tytułu oraz krótkiego wprowadzenia do treści, dzieci miały za zadanie wyobrazić sobie świat przedstawiony w opowiadaniu i zilustrować go według własnych pomysłów. Część uczniów od razu wyobraziła sobie starą katarynkę i jej dźwięki rozbrzmiewające na ulicy, inni skupili się na postaciach — tajemniczym mężczyźnie, dziewczynce, czy ulicznych muzykantach. Powstałe ilustracje okazały się niezwykle różnorodne — od nastrojowych scen miejskich, po kolorowe obrazy tętniące ruchem i muzyką. Widać było, że uczniowie z dużym zaangażowaniem podeszli do zadania, dając upust swojej wyobraźni jeszcze zanim omówili treść noweli. To nietypowe podejście nie tylko pobudziło kreatywność, ale  stało się znakomitym wstępem do dalszych dyskusji i analizy. Inicjatywa pokazuje, że literatura może być punktem wyjścia nie tylko do nauki, ale i do rozwijania wyobraźni, empatii i twórczego myślenia. Uczniowie klasy 6b kolejny raz udowodnili, że nauka nie musi być nudna, a lektura może stać się inspiracją do artystycznej przygody. Działanie przeprowadzone zostało w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, szkolnego projektu czytelniczego: „Czytanie na dywanie”.

Written by