Realizacja innowacji „Klasowe laboratorium przyrodnicze” realizowanej w roku szkolnym 2024/2025
Uzasadnienie wprowadzenia innowacji:
Głównym celem innowacji jest: rozbudzanie u dzieci ciekawości poznawania otaczającego świata przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, zadawania pytań i wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów oraz zjawisk przyrodniczych.
Cele ogólne:
- podniesienie jakości pracy szkoły w zakresie stosowania nowoczesnych metod z elementami doświadczania, obserwowania, czy eksperymentowania,
- zapewnienie uczniom lepszych szans edukacyjnych przez wpieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności,
- doskonalenie pracy nauczycieli, umiejętność wdrażania do praktyki edukacyjnej innowacji pedagogiczne
Cele szczegółowe:
- zainteresowanie uczniów otaczającym światem, poszukiwanie wiedzy o świecie,
- poznawanie wielorakości, złożoności i bogactwa świata,
- stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenia i ekspresji,
- rozwijanie naturalnej zdolności dziecka do stawiania pytań,
- kształtowanie umiejętności prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków,
- poszerzanie wiedzy, poznanie nowych pojęć, wzbogacanie słownictwa przedmiotowego,
- projektowanie oraz wykonywanie doświadczeń i eksperymentów,
- czerpanie radości z możliwości eksperymentowania i działania,
- dokumentowanie obserwacji przyrodniczych,
- kształcenie umiejętności formułowania hipotez i problemów badawczych w wykonywanych doświadczeniach,
- dokonywanie prezentacji wyników swojej pracy,
- pomoc w odkrywaniu potencjału ucznia,
- kształtowanie zdolności do analizowania, ciekawości badawczej,
Metody:
- zabawowo-twórcza,
- zadaniowa,
- projektów,
projektowania sytuacji edukacyjnych,
- warsztatowa,
- doświadczalna z elementami eksperymentu.
Formy:
- zespołowe
- indywidualne
Środki dydaktyczne:
- materiały niezbędne do doświadczeń
Opis działań i realizowanych doświadczeń:
Zajęcia odbywały się w cyklach tematycznych, raz w miesiącu, jako uzupełnienie treści z przyrody. Uczniowie wykonywali proste doświadczenia przyrodnicze z użyciem łatwo dostępnych materiałów. W ramach innowacji przeprowadzono następujące doświadczenia:
- Elektryzowanie balonu – uczniowie pocierali balonem o włosy, a następnie obserwowali, jak przyciąga on skrawki papieru lub unosi włosy. Zjawisko to posłużyło do wyjaśnienia podstaw elektryczności statycznej.
- Jajko w occie – eksperyment polegał na umieszczeniu surowego jajka w occie na kilka dni. Uczniowie obserwowali rozpuszczanie skorupki i powstawanie „gumowego jajka”, co zilustrowało reakcję chemiczną kwasu z wapniem.
- Lewitujące jajko – uczniowie sprawdzali, jak zmienia się wyporność jajka w zwykłej wodzie i w wodzie z solą. Eksperyment pomógł wyjaśnić pojęcia gęstości i siły wyporu.
- Bańki mydlane – uczniowie samodzielnie przygotowywali płyn do baniek i eksperymentowali z ich kształtem, wielkością oraz wytrzymałością. Zajęcia te połączyły zabawę z poznaniem napięcia powierzchniowego cieczy.
- Tornado-po zakręceniu butelką woda zaczyna wirować, tworząc lej przypominający tornado. Przepływa ona szybciej do dolnej butelki, niż gdyby była wylewana bez zakręcania.
- Przyciąganie przedmiotów – dzieci badały, które przedmioty przyciągane są przez magnesy. Eksperyment pozwolił zrozumieć, czym jest magnetyzm i jakie materiały mają właściwości magnetyczne.
Efekty innowacji:
- Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach, wykazując duże zainteresowanie omawianą tematyką.
- Poprawiła się aktywność uczniów na lekcjach przyrody – częściej zadawali pytania i proponowali własne eksperymenty.
- Dzieci nauczyły się planowania doświadczeń, formułowania hipotez i wyciągania wniosków.
- Wzrosła integracja klasy – praca zespołowa przy eksperymentach wzmocniła relacje rówieśnicze.
- Innowacja spotkała się z pozytywną reakcją rodziców, którzy docenili praktyczny wymiar nauki.
Wnioski
Realizacja innowacji „Klasowe laboratorium przyrodnicze” pokazała, jak ważne jest wprowadzanie aktywizujących metod nauczania w edukacji wczesnoszkolnej. Dzięki prostym doświadczeniom uczniowie nie tylko lepiej zrozumieli trudniejsze zagadnienia przyrodnicze, ale także nauczyli się samodzielnego myślenia i pracy badawczej. Innowację warto kontynuować i rozwijać o kolejne ciekawe eksperymenty w wyższych klasach.