INNOWACJA PEDAGOGICZNA „KLASOWE LABORATORIUM PRZYRODNICZE

Realizacja  innowacji „Klasowe laboratorium przyrodnicze”  realizowanej w roku szkolnym 2024/2025

 

 Uzasadnienie wprowadzenia innowacji:

Głównym celem innowacji jest: rozbudzanie u dzieci ciekawości poznawania otaczającego świata przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, zadawania pytań i wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów oraz zjawisk przyrodniczych.

Cele ogólne:

  • podniesienie jakości pracy szkoły w zakresie stosowania nowoczesnych metod z elementami doświadczania, obserwowania, czy eksperymentowania,
  • zapewnienie uczniom lepszych szans edukacyjnych przez wpieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności,
  • doskonalenie pracy nauczycieli, umiejętność wdrażania do praktyki edukacyjnej innowacji pedagogiczne

Cele szczegółowe:

  • zainteresowanie uczniów otaczającym światem, poszukiwanie wiedzy o świecie,
  • poznawanie wielorakości, złożoności i bogactwa świata,
  • stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenia i ekspresji,
  • rozwijanie naturalnej zdolności dziecka do stawiania pytań,
  • kształtowanie umiejętności prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków,
  • poszerzanie wiedzy, poznanie nowych pojęć, wzbogacanie słownictwa przedmiotowego,
  • projektowanie oraz wykonywanie doświadczeń i eksperymentów,
  • czerpanie radości z możliwości eksperymentowania i działania,
  • dokumentowanie obserwacji przyrodniczych,
  • kształcenie umiejętności formułowania hipotez i problemów badawczych w wykonywanych doświadczeniach,
  • dokonywanie prezentacji wyników swojej pracy,
  • pomoc w odkrywaniu potencjału ucznia,
  • kształtowanie zdolności do analizowania, ciekawości badawczej,

Metody:

  • zabawowo-twórcza,
  • zadaniowa,
  • projektów,

 projektowania sytuacji edukacyjnych,

  • warsztatowa,
  • doświadczalna z elementami eksperymentu.

Formy:

  • zespołowe
  • indywidualne

Środki dydaktyczne:

  • materiały niezbędne do doświadczeń

Opis działań i realizowanych doświadczeń:

Zajęcia odbywały się w cyklach tematycznych, raz w miesiącu, jako uzupełnienie treści z przyrody. Uczniowie wykonywali proste doświadczenia przyrodnicze z użyciem łatwo dostępnych materiałów. W ramach innowacji przeprowadzono następujące doświadczenia:

  • Elektryzowanie balonu – uczniowie pocierali balonem o włosy, a następnie obserwowali, jak przyciąga on skrawki papieru lub unosi włosy. Zjawisko to posłużyło do wyjaśnienia podstaw elektryczności statycznej.
  • Jajko w occie – eksperyment polegał na umieszczeniu surowego jajka w occie na kilka dni. Uczniowie obserwowali rozpuszczanie skorupki i powstawanie „gumowego jajka”, co zilustrowało reakcję chemiczną kwasu z wapniem. 
  • Lewitujące jajko – uczniowie sprawdzali, jak zmienia się wyporność jajka w zwykłej wodzie i w wodzie z solą. Eksperyment pomógł wyjaśnić pojęcia gęstości i siły wyporu. 
  • Bańki mydlane – uczniowie samodzielnie przygotowywali płyn do baniek i eksperymentowali z ich kształtem, wielkością oraz wytrzymałością. Zajęcia te połączyły zabawę z poznaniem napięcia powierzchniowego cieczy.
  • Tornado-po zakręceniu butelką woda zaczyna wirować, tworząc lej przypominający tornado. Przepływa ona szybciej do dolnej butelki, niż gdyby była wylewana bez zakręcania.
  • Przyciąganie przedmiotów – dzieci badały, które przedmioty przyciągane są przez magnesy. Eksperyment pozwolił zrozumieć, czym jest magnetyzm i jakie materiały mają właściwości magnetyczne.

Efekty innowacji:

  • Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach, wykazując duże zainteresowanie omawianą tematyką.
  • Poprawiła się aktywność uczniów na lekcjach przyrody – częściej zadawali pytania i proponowali własne eksperymenty.
  • Dzieci nauczyły się planowania doświadczeń, formułowania hipotez i wyciągania wniosków.
  • Wzrosła integracja klasy – praca zespołowa przy eksperymentach wzmocniła relacje rówieśnicze.
  • Innowacja spotkała się z pozytywną reakcją rodziców, którzy docenili praktyczny wymiar nauki.

Wnioski

Realizacja innowacji „Klasowe laboratorium przyrodnicze” pokazała, jak ważne jest wprowadzanie aktywizujących metod nauczania w edukacji wczesnoszkolnej. Dzięki prostym doświadczeniom uczniowie nie tylko lepiej zrozumieli trudniejsze zagadnienia przyrodnicze, ale także nauczyli się samodzielnego myślenia i pracy badawczej. Innowację warto kontynuować i rozwijać o kolejne ciekawe eksperymenty w wyższych klasach.

 

                                                                           

Written by