KSIĄŻECZKI TYPU LEPORELLO UCZNIÓW KLASY 3A, DO UTWORU „PSIE TROSKI” – NPRCZ 2025

W ramach rozwijania kompetencji czytelniczych i kreatywnych działań plastycznych, uczniowie klasy 3a wraz z panią Wychowawczynią, Grażyną Kogut, wykonali wyjątkowe książeczki do utworu „Psie Troski” autorstwa Toma Justyniarskiego. Inspiracją do zajęć była poruszająca historia o przyjaźni między chłopcem a psem, którego adoptowali ze schroniska.  Uczniowie, po wspólnym przeczytaniu i omówieniu książki, przystąpili do tworzenia własnych interpretacji w formie książeczek typu Leporello (harmonijkowych). Technika ta pozwoliła im połączyć treść z obrazem i ukazać najważniejsze emocje oraz przesłania płynące z utworu.  Prace uczniów zachwycały oryginalnością, starannością i wrażliwością. Każda książeczka była inna – jedne opowiadały historię z perspektywy głównego bohatera, inne skupiały się na ważnych momentach fabularnych lub uczuciach towarzyszących bohaterowi.  Zajęcia były nie tylko okazją do rozwijania zdolności manualnych i artystycznych, ale przede wszystkim do głębszego zrozumienia przesłania książki. Uczniowie z zaangażowaniem rozmawiali o wartościach takich jak empatia, przyjaźń i odpowiedzialność za drugą istotę. Stworzone książeczki zostały wyeksponowane w sali lekcyjnej, gdzie mogą inspirować innych uczniów do sięgania po wartościowe lektury i twórczego ich interpretowania. Książeczki harmonijkowe to jedno z działań projektu czytelniczego „Czytanie na dywanie” w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2025.

Written by