Uczniowie klasy 5b na zajęciach bibliotecznych podjęli niezwykłe wyzwanie postawione przez panią bibliotekarkę – postanowili stworzyć poezję z odzysku. Inicjatywa ta miała na celu rozwijanie kreatywności i wrażliwości na poezję. Pomysł na „poezję z odzysku” zaproponowała uczniom pani Joanna, by spróbowali stworzyć wiersze wykorzystując słowa, które już kiedyś były częścią innych tekstów – fragmentów książek wcześniej przygotowanych. Celem było stworzenie nowych treści z istniejących elementów, nadając im nowy sens i interpretację. Uczniowie, którzy od zawsze byli otwarci na nietypowe pomysły, szybko zabrali się do pracy. Każdy z nich wybierał słowa, które go zaintrygowały, nie wiedząc jeszcze, jakie wiersze powstaną z tej „kolekcji” fragmentów. Było to fascynujące wyzwanie, które wymagało nie tylko znajomości zasad tworzenia poezji, ale także dużej wyobraźni i otwartości na eksperymentowanie z językiem. Piątoklasiści-poeci selekcjonowali wybrane słowa, by nadać wybranym wyrazom całościowy kształt ich własnego wiersza. Dochodzili do wniosku, że słowa, które początkowo wydawały się przypadkowe, po zestawieniu w odpowiedniej kolejności nabierają zupełnie nowego znaczenia. Wiersze zaczęły wchodzić w dialog z rzeczywistością, zawiązując unikalne relacje między słowami z różnych źródeł. Kolejnym etapem zajęć było wykonanie ilustracji do powstałego wiersza, podczas którego uczniowie mogli zaprezentować swoje umiejętności plastyczne. Każdy z nich opowiadał inną historię, inną wizję świata. Były wśród nich utwory o naturze, o emocjach, a także o życiu codziennym, widzianym przez pryzmat słów, które z pozoru nic nie miały ze sobą wspólnego. Wiersze uczniów klasy 5b okazały się prawdziwymi dziełami sztuki, pełnymi oryginalnych pomysłów i niesamowitej wrażliwości na język. Dzięki tej twórczości młodzi artyści nauczyli się, jak z pozornie zwykłych słów stworzyć coś wyjątkowego. Poezja z odzysku zdecydowanie wzbogaciła ich umiejętności literackie. Projekt pokazał również, jak można twórczo podchodzić do codziennych przedmiotów i informacji, traktując je jako materiał do dalszego przetworzenia. Tego typu inicjatywy rozwijają w młodych ludziach nie tylko umiejętności literackie, ale także wrażliwość, co jest niezwykle istotne w dzisiejszym świecie. Wiersze, które powstały w ramach tego przedsięwzięcia, są dowodem na to, jak poezja może być narzędziem do wyrażania ważnych idei i wartości i tworzą ciekawą gazetkę. Była to dla piątoklasistów niecodzienna przygoda literacka.