REALIZACJA PROGRAMU „JA W ŚWIECIE EMOCJI”

W roku szkolnym 2024/2025 klasa 5b wzięła udział w programie edukacyjnym „Ja w świecie emocji”, realizowanym w ramach inicjatywy Uniwersytet Dzieci w Klasie. Program ten był odpowiedzią na potrzebę rozwijania kompetencji emocjonalnych uczniów oraz budowania lepszego zrozumienia siebie i innych. Tematyka zajęć została bardzo dobrze dopasowana do wieku i możliwości dzieci, a forma pracy – aktywna, angażująca i bliska codziennym doświadczeniom uczniów – spotkała się z dużym zainteresowaniem.

W trakcie całorocznej pracy z programem uczniowie mieli okazję uczestniczyć w cyklu zajęć poruszających różnorodne aspekty emocjonalnego funkcjonowania. Rozmawialiśmy o tym, jak rozpoznawać i nazywać emocje, jak wyrażać je w sposób konstruktywny i akceptowalny społecznie, a także jak reagować w sytuacjach, które wywołują w nas trudne uczucia – takie jak złość, smutek czy lęk. Uczniowie z dużym zaangażowaniem brali udział w proponowanych aktywnościach – od pracy w grupach i dyskusji.

Wielu uczniów po raz pierwszy miało okazję świadomie przyjrzeć się swoim emocjom i podzielić się nimi w bezpiecznym środowisku klasy. To doświadczenie sprzyjało budowaniu wzajemnego zaufania i otwartości. Szczególnie cenne były momenty, w których dzieci same zauważały, że nie ma złych emocji – są tylko różne sposoby ich przeżywania i wyrażania. Z czasem uczniowie zaczęli też lepiej radzić sobie w sytuacjach konfliktowych, wykazywać więcej empatii wobec kolegów i koleżanek oraz częściej korzystać z poznanych strategii wspierających ich dobrostan emocjonalny.

Z perspektywy wychowawcy mogę stwierdzić, że udział w programie przyniósł klasie wiele korzyści. Zajęcia nie tylko pozwoliły uczniom lepiej poznać siebie, ale również wzmocniły ich relacje z rówieśnikami i wpłynęły na pozytywną atmosferę w klasie. Dzieci chętnie dzieliły się swoimi przemyśleniami i z entuzjazmem czekały na kolejne spotkania. Program stał się ważnym elementem wychowawczej pracy z klasą i z pewnością warto kontynuować podobne działania w kolejnych latach.

 

 

Written by